منتظران منجی (عج)

محلی برای آشنایی بیشتر با فرهنگ مهدویت
 
نام نامى و القاب گرامى نرجس خاتون
ساعت ۱:٠۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/٢٠ : توسط : سمیه مهتدی

نام نامى و القاب گرامى نرجس خاتون


مورخان براى آن ملکه دو سرا، و همسرى بى همتاى امام عسکرى (علیه السلام ) نه اسم نوشته اند:
ملیکه ، حکیمه ، سبیکه ، نرجس ، سوسن ، مریم ، ریحانه ، خمط و صقیل .(1)
تعدد اسامى معمولا به جهت شخصیت فوق العاده صاحب نام است ، چنانکه امام صادق (علیه السلام ) به هنگام شمارش مناقب حضرت زهرا (علیه السلام ) مى فرماید: براى حضرت فاطمه در نزد خداوند متعال نه اسم است :
فاطمه ، صدیقه ، مبارکه ، طاهره ، زکیه ، رضیه ، مرضیه ، محدثه و زهرا.(2)
به هنگام ولادت ، پدر و مادرش او را ((ملیکه )) نام نهادند(3) ولى آنها غافل بودند که چه اسمى با مسمى براى فرزند خود برگزیده اند، و او روزى ملکه دو سرا خواهد بود، او به حق شایسته این نام است .
هنگامى که او به اسارت مسلمانان در آمد خود را ((نرجس )) معرفى نمود(4) تا احدى از اسرار او آگاه نشود، و شاهزاده بودنش آفتابى نگردد.
چون به خاندان عصمت و طهارت راه یافت او را با نامهاى مختلفى صدا زدند تا جاسوسان خلیفه عباسى بر شرافت نسبت او واقف نشوند و متوجه نشوند که او همان صدف سیمین آفرینش است که یکتا گوهر جهان خلقت از او خواهد بود.
و اینک نگاهى گذرابر اسامى گرامى آن حضرت :
1- ((نرجس )): نام گلى از رده تک لپه ییها، و سردسته گیاهان تیره نرگسى مى باشد، که گلهایش منفرد و در انتهاى ساقه قرار دارد و به جهت زیبائى فوق العاده اش چشم معشوق را به آن تشبیه مى کنن .(5)
گل حضرت نرجس خاتون نیز در جهان خلقت منفرد است و در انتهاى این جهان قرار دارد و همه عاشقان در آرزوى گوشه چشمى از آن محبوب گمگشته به سر مى برند، به یادش زنده اند و در فراقش جان مى سپارند.
2- ((سوسن )): نیز گلى فصلى و داراى گلهاى زیبا و درشت به رنگهاى مختلف است . اصل این گل از اروپا و ژاپن و آمریکاى شمالى و هیمالیاست .(6)
اما گل جناب سوسن ، گل همیشه بهار است که گذشت زمان و موسم خزان هرگز از طراوت او نکاهد، و اصل او از جهان علوى است و نور مقدسش از اشعه انوار قدسى است ، چنانکه پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله ) تعبیر مى فرماید:
بابى و امى سمیى ، و شبیهى و شبیه موسى بن عمران ، علیه جیوب النور یتوقد من شعاع القدس :
((پدر و مادرم به فداى او باد که همنام منست و شبیه من و شبیه حضرت موسى بن عمران است هاله اى از نور گرداگرد او را فراگرفته ، اشعه انوار قدسى از او ساطع است )).(7)
نسبت او از طرف پدر به شرق و از طرف مادر به غرب منتهى مى گردد.
3- ((سبیکه )) طلاى ناب و نقره خالص را گویند که پس از گداخته شدن ، ناخالصى هاى آن جدا گردد و طلاى ناب و نقره خالص به صورت شمش در قالبها ریخته شود.(8)
او در پایتخت بیزانس در عشق امام عسکرى (علیه السلام ) گداخته شده و همه ناخالصى هاى امپراطورى روم به دست کیمیا اثر حضرت زهرا (علیه السلام ) از او جدا شد و طلاى ناب جهان خلقت ازاو پدید آمد.
4- ((حکیمه )): بانوى دانشمند، فیلسوف و فرزانه را گویند. و او بانوى فرزانه اى است که علم و حکمت را نخست در پایتخت بیزانس از معلم خصوصى و عرب زبان فراگرفته ،(9) سپس فرائض دینى و سنن اسلامى را از پیشگاه ((حکیمه )) دخت گرامى امام جواد (علیه السلام ) آموخته است .(10)
5- ((ملیکه )) به معناى ملکه و شهبانوست ، و او مادر فرمانرواى جهان هستى است ، که همه سلاطین روى زمین پیشانى ادب بر آستانش مى سایند.
6- ((مریم )) نام مادر گرامى حضرت عیسى (علیه السلام ) است ، و او مادر منجى جهان بشریت است ، که حضرت عیسى (علیه السلام ) به اتفاق علماى شیعه و سنى به او اقتدا کرده در پشت سرش به نماز خواهد ایستاد.(11)
7- ((ریحانه )) هر گیاه خشبو و معطر، دسته ریحان ، دسته شاهسپرغم ، صعتر هندى ، روزى ، رحمت و نورى را گویند که در اثر ریاضت در انسان حاصل شود.(12)
وه چه نامى مناسب با مادر ریحانه وجود، که همه جهان معطر از عطر او، هر غمى زدوده با یک نگاه او، هر دردى شفایافته از صعترى کوى او، جمله خلائق بر سر سفره عام او، جهان هستى به طفیل عنایت او، و مهر و ماه منور از فروغ روى او.
8- ((خمط)) نام درختى است که میوه خوردنى دارد، و به هر چیز تازه و خوشبو و به دریاى خروشان گفته میشود.(13) و همه این تعبیرات با آن بانوى بى همتا تناسب دارد.
9- ((صقیل )): هر شى ء نورانى ، صیقلى و جلا داده شده را مى گویند. شیخ طوسى و شیخ صدوق مى فرماید: ((پس از آنکه حضرت نرجس خاتون به ولى عصر - ارواحنا فداه - حامله شد او را صقیل نام نهادند)).(14)
علامه مجلسى پس از نقل فراز بالا از شیخ صدوق ، مى فرماید: ((نرجس خاتون پس از آنکه به آن وجود نورانى حامله شد، هاله اى از نور و ضیاء او رافراگرفت ، آنگاه به جهت این نورانیت فوق العاده او را صقیل نام نهادند)).(15)
اگر بنا باشد نور فاطمه زهرا (علیه السلام ) در پیشانى حضرت خدیجه (علیه السلام ) هویدا باشد، نور یوسف زهرا چرا در پیشانى حضرت نرجس خاتون ساطع نباشد؟ در حالى که او نور یزدان و مهر فروزان است و به هنگام تولد نورى از او ساطع شده که همه اطراف و اکناف جهان را تا آفاق آسمان روشن نموده است !!(16)
واینک در پى آنیم که ببینیم ریحانه قیصر چگونه ریحانه پیمبر شد؟! و این همه راه دور و دراز را از هفت تپه قسطنطنیه تا کرانه هاى سامرا چگونه پیموده ؟ وسرانجام تعلقات خود را از خاندان قیصر چگونه گسست و به دودمان پیامبر پیوست ؟!
------------------------------------
1- روزگار رهائى : ج 1 ص 177.
2- امالى شیخ صدوق : ص 474.
3- دلائل الامامه : ص 246، غیبت طوسى : ص 125.
4- کمال الدین : ج 2 ص 423، روضه الواعظین : ج 1 ص 255.
5- فرهنگ معین : ج 4 ص 4702.
6- همان مدرک : ج 2 ص 1954.
7- کفایه الاثر: ص 159.
8- لسان العرب : ج 6 ص 162.
9- غیبت شیخ طوسى : ص 128، کمال الدین : ج 2 ص 423.
10- دلائل الامامه : ص 267، بحار الانوار: ج 51 ص 10.
11- مصنف ابن ابى شیبه : ج 15 ص 198 (حدیث 19495).
12- فرهنگ معین : ج 2 ص 1702.
13- لسان العرب : ج 4 ص 220.
14- غیبت طوسى : ص 241، کمال الدین : ج 2 ص 432.
15- بحار: ج 51 ص 15.
16- کمال الدین : ج 2 ص 431.
-------------------------------
على اکبر مهدى پور